Mówi się, że „małe dzieci, mały problem, duże dzieci, duży problem”. Na pewno wiedzą coś o tym rodzice nastolatków! Problemy związane z dorastaniem fizycznym, emocjonalnym i psychicznym, to dla nich chleb powszedni. Jeśli dołożymy do tego dylematy związane z edukacją i przyszłością zawodową ich dzieci, to bynajmniej nie jest to „bułka z masłem”!
Dodatkowo są świadkami niesamowitych zmagań ich dzieci przy wyborze szkoły po skończeniu szkoły podstawowej, gimnazjalnej czy średniej. Młodzi ludzie czuja się zagubieni i osamotnieni. Nałożono na nich ciężar wyboru drogi edukacji w okresie, gdy oni sami jeszcze nie wiedzą, kim są teraz i kim chcą być w przyszłości. Porad szukają głównie u rówieśników i w internecie, rzadko u rodziców. A szkoda, bo ci chcieliby im pomóc, chociaż jak sami przyznają, czasem nie wiedzą jak.

Pani Iwona, która jest mamą gimnazjalisty, szukając porady na jednym z forów, świetnie opisuje problem:
„Mam pytanie odnośnie do szkoły dla mojego syna – pisze pani Iwona. – Otóż mój syn chodzi w tej chwili do I klasy gimnazjum. Ja wiem, że ma jeszcze sporo czasu, ale czas ucieka nieubłaganie, a on nie ma zielonego pojęcia, do jakiej szkoły iść dalej. Co do ocen, to niestety nie ma rewelacji (…)
– Ja bym chciała, żeby miał to średnie wykształcenie, bo stać go na to (…) Naprawdę mam problem z tym, by do niego dotrzeć. Nie chcę mu wybierać zawodu, ale chciałabym go, chociaż naprowadzić na dobrą drogę, tym bardziej że należy on do osób grzecznych, bez żadnych problemów wychowawczych. Już wkrótce będzie musiał podjąć jakąś decyzję, ale widzę, że on naprawdę nie wie, co by w życiu chciał robić.” (źródło: http://szkola.wp.pl)

Dla mnie kluczowym stwierdzeniem jest: „nie chcę mu wybierać zawodu, ale chciałabym go, chociaż naprowadzić na dobrą drogę”. To bardzo rozważne i odpowiedzialne podejście rodzicielskie, które zakłada, że rodzic chce towarzyszyć dziecku i wspierać je w jego własnych poszukiwaniach.
Pomocne zarówno dla dziecka, jak i jego rodziców będzie zrobienie testu edukacyjnego Kompasu Kariery. Pozwoli on dziecku na poznanie siebie, swoich talentów, umiejętności, zainteresowań i wartości, oczywiście na tym etapie życia, w którym aktualnie się znajduje.
Podczas spotkania Trener omawia wyniki testu, najlepiej w obecności członka rodziny czy osoby bliskiej. Dzięki temu rodzic ma możliwość „zobaczenia” swojego dziecka na nowo, bez opinii, „łatek”, a nawet uprzedzeń wyrobionych wcześniej. Trener wskazuje kierunek edukacji, który będzie najlepszy dla dziecka, by wydobyć jego potencjał, szczególne talenty, umiejętności. Dla rodziców to drogowskaz między innymi do:

– porozumienia się ze swoim dzieckiem, wspierania go
– motywowania go do większej nauki w kluczowych dla niego przedmiotach/dziedzinach,
– zapewnienia dodatkowych lekcji/kursów
– wskazania wolontariatu czy praktyk, które rozszerzą jego zainteresowania i umiejętności.

Warto pomóc dziecku przejść okres dojrzewania i dorastania w atmosferze akceptacji i wsparcia. Podarujmy młodemu człowiekowi Kompas do jego Kariery, co by nie zadziało się tak, jak na tym filmie.

Do głębszej refleksji polecam:
„Wychowuj chłopca odpowiednio do drogi, którą ma iść, a nie zejdzie z niej nawet w starości”. (Przyp. 22,6).
„Albowiem ja wiem, jakie myśli mam o was — mówi Pan — myśli o pokoju, a nie o niedoli, aby zgotować wam przyszłość i natchnąć nadzieją”. (Jeremiasza 29,11).
„Synu mój, jedz miód, bo jest dobry, słodki jest plaster miodu dla twojego podniebienia; Tym też jest wiedza i mądrość dla twojej duszy! Jeżeli ją znajdziesz, masz jeszcze przyszłość, a nadzieja twoja nie rozwieje się”. (Prz 24: 13-14).

  • Super artykuł! Dziękuję bardzo, na pewno wrócę.

    • Monika S.

      Zapraszam:)